Vi värdesätter dina synpunkter!
Vi vill att vår skola ska vara en trygg och inspirerande plats för alla. Därför välkomnar vi synpunkter och klagomål från elever, vårdnadshavare och allmänhet. Dina åsikter är en viktig del av vårt systematiska kvalitetsarbete och hjälper oss att identifiera utvecklingsområden, så att vi kan skapa en ännu bättre miljö för både elever och personal. Alla klagomål som lämnas in rapporteras till skolans huvudman.
Nedan följer den process vi på Nacka Enskilda ber dig använda om du har synpunkter eller klagomål:
Klagomål – ett verktyg för utveckling
- Kontakta läraren eller annan personal
Om ärendet rör undervisningen, klassrummet eller specifika händelser på skolan, kontakta i första hand den berörda läraren eller annan relevant personal. Detta kan göras muntligt eller via e-post (kontaktuppgifter finns på skolans hemsida eller i Schoolsoft). Läraren utreder ärendet och återkommer till dig med en uppföljning samt förslag på hur situationen kan lösas.
- Kontakta skolledningen
Om frågan är mer övergripande eller om du inte upplever att ärendet har lösts genom kontakt med läraren, kan du vända dig till skolans rektor. Kontakten kan ske muntligt eller via e-post. Rektor utreder ärendet, följer upp och arbetar för att hitta en lösning.
- Kontakta huvudmannen
Om ärendet rör rektors agerande, skolledningen i stort eller andra frågor av mer övergripande karaktär, kan du vända dig direkt till huvudmannen. Använd då kontaktformuläret som finns till höger/nedan.
Huvudmannen ansvarar för att följa upp verksamheten och vidta åtgärder om brister uppmärksammas, i enlighet med skollagen (4 kap. 3–5 §§ samt 7–8 §§).
- Kontakta Skolinspektionen
Om du anser att huvudmannen inte hanterat ditt ärende på ett tillfredsställande sätt, kan du vända dig till Skolinspektionen, som är tillsynsmyndighet för alla skolor. Mer information finns på Skolinspektionens webbplats.
Länk till skolinspektionens webbplats:
www.skolinspektionen.se/inspektion/missforhallanden-i-skolan/